Internat

Szkolna 1
22-200 Włodawa

informacje

Internat

Kategoria:

We czwartek 2 czerwca 2022 roku obchodziliśmy w internacie Dzień Dziecka. Z tej okazji wspólnie zorganizowaliśmy grill dla mieszkańców internatu.  Młodzież przygotowała szaszłyki, pomagała w ustawianiu ławek i stołów. Wychowawcy zorganizowali gry i zabawy popularne  w drugiej połowie XX wieku, nauczyli grać w klasy, w kapsle i w gumę. Dodatkowo poza tradycyjną kiełbaską, wychowankowie mieli okazję degustować smaki dzieciństwa ich dziadków : chleb ze śmietaną i cukrem, chleb ze smalcem i ogórkiem kiszonym oraz słoninę  z cebulą.

Zorganizowane atrakcje dały dużo radości naszym wychowankom: młodzież chętnie uczestniczyła w grach i odkrywała nowe dla nich smaki, inne niż  te ze sklepów. Planujemy jesienią powtórzyć taką formę wspólnego spędzenia czasu.

Kategoria:

W środę 16 marca 2022 r. w naszym internacie w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021-2025 Priorytet 2.0 odbył się Nocny Maraton Czytelniczy z udziałem naszych wychowanków. Mieszkańcy w nocnych strojach z materacami zeszli do stołówki, by na tę okoliczność zamienić ją  w czytelnię. W tym roku młodzież wybrała książkę czeskiego pisarza Evžena Bočka  „Arystokratka w ukropie”.

Samorząd Internacki wybrał fragmenty do wspólnego czytania, a chętne osoby w ramach konkursu wykonały ilustracje formatu A2 do tej książki. Ponieważ wszystkie prace plastyczne zdobyły uznanie komisji i miała ona problem z wyborem najlepszej, pani dyrektor Arlena Krawczuk dokonała salomonowego wyroku i ogłosiła zwycięstwo wszystkich autorów rysunków. Obecnie prace plastyczne zdobią drzwi pokoju wychowawców, a każdy z nich ma swoją ulubioną ilustrację i uważa ją za najpiękniejszą, de gustibus…

Poza ucztą dla ucha, była też uczta dla oka – komedia  Alaina Chabat’a „RRRRRRR!!!” Czeska proza i film doskonale pasowały do imprezy nocnych marków – nikt nie wiedział, o co chodzi, ale wszyscy świetnie się bawili.

Wychowawcy na to pierwsze, integracyjne spotkanie społeczności internackiej zakupili różne przekąski i napoje, młodzież przygotowała pyszne kanapki, dlatego imprezę można  uznać za wielce udaną!

Już dziś wychowankowie zgłaszają pomysły na kolejne akcje, działania, imprezy internackie – tak więc wszystko jeszcze przed nami!

maraton internat

Kategoria:

SERDECZNIE WITAMY

 WSZYSTKICH NASZYCH WYCHOWANKÓW!

 Znowu mamy lekcje zdalne, mało spotkań z rówieśnikami, szkołą i środowiskiem lokalnym. Zbliżają się też ferie, więc warto wybrać się na jakąś wycieczkę, o co trudno w dobie pandemii. Może, więc chociaż wycieczka on-line, aby poznać swoją przyrodę, kulturę i historię. Dlatego też proponujemy Wam wędrówkę po naszej małej ojczyźnie – Polesiu Lubelskim.

POLESIE LUBELSKIE – NASZA MAŁA OJCZYZNA

Jest mały kawałek Polesia, które to jest rozległą krainą leżącą głównie na Ukrainie i Białorusi. Jego krajobraz to głównie bagna torfowiska, jeziora krasowe i lasy. W 1990r., z powodu występujących na tych terenach dużej ilości ptaków wodnych oraz rzadkiego żółwia błotnego utworzono tam Poleski Park Narodowy.

Polesie to region bardzo słabo zaludniony i prawie nierozwinięty gospodarczo. Mimo, iż gruntów ornych jest dość mało dominuje tam rolnictwo. Z powodu słabych gleb uprawia się głównie żyto, owies, ziemniaki. Nie ma tam dużych miast, w których mógłby rozwinąć się przemysł czy usługi. Jedyne centrum przemysłu to kopalnia węgla kamiennego w Bogdance.

Polesie lubelskie stanowi północno – zachodnią część Polesia, która położona jest na lewej stronie Bugu. Region stanowi około 5 tys. m2. Polesie lubelskie jest płaską równiną o charakterze denudacyjno-akumulacyjnym. W regionie tym występują również liczne cieki. Na południu natomiast występują rozliczne jeziora. Charakterystyczną cechą ogółu jest bagienność terenów. Na Polesiu lubelskim występują również charakterystyczne dla tego obszaru torfowiska. Nadmienić należy, że region od północy na południe przecina kanał o nazwie Wieprz – Krzna.

Dla Polesia lubelskiego charakterystyczny jest podział na sześć mezoregionów: a mianowicie: Zaklęsłość Łomaską, Równinę Parczewską, Równinę Kodeńską, Zaklęsłość Sosnowicką, Garb Włodawski i Równinę Łęczyńsko-Włodawską.

W południowo – zachodniej części Polesia lubelskiego znajduje się jeden z bardziej znanych polskich parków narodowych – Poleski Park Narodowy, przy którym należy zatrzymać się na dłużej. Poleski Park Narodowy, utworzony w 1990, w województwie lubelskim. Powierzchnia 9647 ha (w tym 428 ha pod ochroną ścisłą). Siedzibą dyrekcji jest Urszulin. Zajmuje płaskie tereny w zachodniej części Równiny Łęczyńsko-Włodawskiej, urozmaicone niewielkimi, płytkimi jeziorami. Szatę roślinną parku tworzy mozaika lasów (olsy, bory bagienne i mieszane), podmokłych łąk, zarośli szuwarowych, a także zbiorowisk wodnych i bagiennych. Liczne gatunki roślin chronionych, m.in.: wierzba borówkolistna, wierzba lapońska, brzoza niska, rosiczka pośrednia, kosaciec syberyjski, pełnik europejski, gnidosz królewski.

Występuje tam również bogaty świat zwierząt. Dominuje ptactwo wodne i błotne - gęś gęgawa, żuraw, brodziec krwawodzioby, kulik wielki i zagrożona wyginięciem wodniczka. Występują także ptaki drapieżne - orzeł przedni, bielik, orlik krzykliwy, błotniak zbożowy i kobczyk. Wśród ssaków spotyka się wilki, łosie i wydry. Stanowisko bardzo rzadkiego żółwia błotnego.

 Region zaliczany jest do Zagłębia Węgla Kamiennego w Polsce.

Wykorzystano informacje ze strony:  www.szkola-edukacja.pl

A TERAZ ZAPRASZAMY NA KRÓTKI, ZIMOWY SPACER PO NASZYM REGIONIE:

Fajna Polska Zimą -Polesie Lubelskie

Po wspaniałej, ciekawej wycieczce – uczcie dla ducha po zimowym Polesiu mamy dla Was propozycję – ucztę dla ciała do samodzielnego przygotowania. Polesie słynie również z wielu smacznych potraw regionalnych. Oto jedna z nich:

BABKA ZIEMNIACZANA PO WYRYKOWSKU

Potrawa przygotowana i polecana przez Panią Elżbietę Jarmoszuk

i Pana Wiktora Radziwiluka

BABKA WYRYKOWSKA

Składniki:

  • 2 kg ziemniaków (surowych i obranych),
  • 2 jajka,
  • 3 łyżki mąki pszennej lub żytniej,
  • 300 g boczku i/lub kiełbasy,
  • 3 ząbki czosnku,
  • sol, pieprz, majeranek,
  • olej do wysmarowania blachy

Wykonanie:
Ziemniaki zetrzeć na tarce na najdrobniejszych oczkach. Boczek i/lub kiełbasę pokroić w kostkę, podsmażyć na złoto i dodać do utartych ziemniaków. Cebulę pokroić w kostkę i podsmażyć – dodać do utartych zmieników. Wbić jajka, dodać mąkę, przyprawy i czosnek. Dokładnie wymieszać. Formę wysmarować olejem i przelać do niej masę ziemniaczaną. Wstawić do nagrzanego piekarnika do 190ºC. Piec do zrumienienia babki. Babka najlepiej smakuje ze szklanką mleka.

SMACZNEGO!

Jeśli Wam posmakuje, to zapraszamy do wypróbowania wielu innych regionalnych przepisów, które znajdziecie tutaj: Kuchnia poleska i nadbużańska.

 Zaproście do przygotowywania i konsumowania rodzeństwo i rodziców, bo wspólna kuchnia i stół łączy rodzinę.

Pozdrawiamy! 

Wychowawcy.

 

Kategoria:

Drodzy wychowankowie, witamy was ponownie. Mamy nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi, zadowoleni i trochę tęsknicie za internatem. Niedługo przerwa świąteczna i będziecie mogli odpocząć od zdalnej nauki. Sytuacja epidemiologiczna wymusiła na nas wszystkich siedzenie w domu i to głównie przed komputerem, ograniczenia w spotykaniu się z innymi. To był bardzo  intensywny etap w waszym życiu.

rozwój osobowości

Mamy, więc dla was trochę wiedzy i garść ćwiczeń byście mogli popracować nad rozwojem własnej osobowości.

Wychowawcy

Kategoria:

Świąt Bożego Narodzenia

wypełnionych radością i miłością,

niosących spokój i odpoczynek,

Nowego Roku 2022 - spełniającego wszelkie marzenia,

pełnego optymizmu, wiary, szczęścia,

zdrowia i powodzenia -

Wam Drodzy Wychowankowie i Waszym Rodzinom

życzą

Dyrekcja i wychowawcy Internatu I LO. 

STROIK 11

 

 

 

Kategoria:

 

1

 Każdy z nas chce jak najlepiej funkcjonować, być dobrze odbierany przez innych ludzi każdego dnia, budzić sympatię i szacunek. W osiągnięciu tego celu może nam pomóc  savoir-vivre (wyrażenie to pochodzi z języka francuskiego i znaczy po prostu ”wiedzieć jak żyć”). Savoir-vivre to zbiór zasad dobrego wychowania, znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności, ale również umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych, często trudnych sytuacjach. Reguły te dotyczą praktycznie wszystkich dziedzin naszego życia, począwszy od  zachowania przy stole, ubioru, obycia w towarzystwie, rozmowy telefonicznej, aż po etykietę* w biznesie czy protokół dyplomatyczny.

2

 Zasady te są uwarunkowane kulturowo i potrafią znacząco się od siebie różnić w różnych regionach świata. Trzeba jednak pamiętać, że bez względu na to, w jakim środowisku się znajdziemy, znajomość tych zasad i ich przestrzeganie oznaczają okazywanie szacunku innym.

3

  Oczywiście znamy i stosujemy savoir - vivre na co dzień,  jednak zasady tej sztuki poznajemy przez całe życie, bo wciąż stawia ono przed nami nowe wyzwania. Warto więc często te zasady sobie przypominać i uczyć się nowych.

 Savoir-vivre, czyli kultura na co dzień – sytuacje szkolne

23 zasady dobrego wychowania, które powinieneś znać

25 zasad etykiety, które powinna znać każda dobrze wychowana osoba

4


Bardzo szczegółowo opisane zasady dobrego wychowania  można znaleźć na stronie:  www.savoir-vivre.com.pl.    

 5  6

 „Dobre maniery są kluczem do łatwiejszego życia wśród ludzi”

Tym, którzy wolą coś obejrzeć, polecamy odwiedzić kanał na YouTube https://www.youtube.com/c/wojciechswoclaw/featured, który prowadzi znany popularyzator wiedzy z zakresu savoir-vivre’u, etykiety w biznesie  i dress code’u**, pisarz (zresztą bardzo ciekawa osobistość) - mgr Wojciech S. Wocław.

Oto kilka wybranych odcinków z tego kanału (na zachętę):

 Jak jeść makaron spaghetti?7

 Jak posługiwać się sztućcami?                       

 Co warto wiedzieć o prezentach?

 Łyżeczka do kawy

oraz odcinek o zasadach savoir - vivre’u  podczas zajęć online ( tak, tak - jest coś takiego!!!) -  temat na czasie

Savoir-vivre dla uczniów i studentów. ZAJĘCIA ONLINE

 

Lubiących czytać zapraszamy do biblioteki szkolnej, gdzie czekają na wypożyczenie ciekawe poradniki savoir-vivre m.in. przeznaczony specjalnie dla nastolatków ( jest w nim nawet wzmianka o Włodawie!).

 8  9

 

Użytkownicy internetu wypracowali zasady dotyczące zachowania w sieci, zwane netykietą:

10

Najważniejsze zasady netykiety

Technologiczny savoir-vivre, czyli o zachowaniu w internecie i poza nim

Istnieje nawet 10 przykazań etyki komputerowej:

Nie będziesz używał komputera, aby szkodzić bliźnim.

Nie będziesz przeszkadzał bliźnim w pracy z komputerem.

Nie będziesz grzebał w plikach bliźnich.

Nie będziesz używał komputera do kradzieży.

Nie będziesz używał komputera do składania fałszywych świadectw.

Nie będziesz używał lub kopiował programów, za które nie zapłaciłeś.

Nie będziesz używał zasobów bliźnich bez zezwolenia.

Nie będziesz przywłaszczał sobie własności intelektualnej bliźnich.

Będziesz rozważał społeczne konsekwencje programów, które napiszesz.

Będziesz używał komputera z rozwagą i szacunkiem.

źródło: abc.doktorzy.pl

 

Sformułowano nawet zasady savoir-vivre’u:

- przebywania w lesie:

  8 zasad leśnego savoir-vivre — Lasy Państwowe

 LEŚNY SAVOIR-VIVRE

11

- pobytu na wakacjach

   Dobry ton w górach, czyli jak nie popełnić gafy na wakacjach

                                                                       12

   Plażowy bon-ton***- czyli jak nie popelnić gafy na wakacjach

- podczas jazdy samochodem

 10  drogowych zasad

 13

   Dobre maniery podczas podróży autem

- wręczania i przyjmowania kwiatów

 Jak wręczać i przyjmowac kwiaty?                                

                                                                                        14

 

 

Osobny temat stanowi savoir – vivre w kontaktach z osobami  niepełnosprawnymi. Często nie wiemy, jak zachować się wobec osób np. na wózku inwalidzkim lub niewidomych:

15

Savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych

Savoir- vivre względem osób niepełnosprawnych

Dobre maniery wobec osób z niepełnosprawnością

Jak się zachować wobec osób niepełnosprawnych

 

Najprościej jednak mówiąc, zasady savoir-vivre sprowadzają się do 7 podstawowych zaleceń:

- uśmiech16

- uprzejmość

- życzliwość

- uczciwość                            

- punktualność

- dyskrecja

- prawdomówność

                          Tylko tyle i aż tyle.

 

Na zakończenie, jeśli masz ochotę, sprawdź swoją wiedzę w zakresie savoir-vivre rozwiązując kilka testów i quizów (kliknij w obrazek)

  17

Słowniczek:

 etykieta* – ceremoniał; ustalony i obowiązujący sposób zachowania w pewnych środowiskach.

dress code** – określony sposób ubierania się, adekwatny do danej sytuacji.18

bon-ton*** – nienaganny sposób bycia; dobry ton.

 

 „Uprzejmość to waluta,

   co bogaci nie tego,                  

    kto ją otrzymuje,                      

lecz tego, kto ją rozdaje.”

            Przysłowie perskie.

 

Pozdrawiamy Was bardzo serdecznie.

Wychowawcy internatu.

Kategoria:

Drodzy wychowankowie internatu!

Mamy nadzieję, że jesteście zdrowi i już w najbliższym czasie będziemy mogli wszyscy się spotkać. Od zamknięcia szkół minęło już kilka miesięcy. Przez ten okres musieliście przesiadywać godzinami przy komputerze. Niestety ma to negatywny wpływ na Waszą sprawność i kondycje fizyczną. Chcemy Wam zaproponować ćwiczenia ogólnorozwojowe przeciwdziałające negatywnym skutkom długotrwałego siedzenia przy komputerze oraz ćwiczenia poprawiające ogólną sprawność całego ciała.

Oto kilka zestawów ćwiczeń:

1.Mobilizacja kręgosłupa z wykorzystaniem kanapy:

https://ewf.h1.pl/student/?token=xWJKZRqH060BNk98kDMXOgZY8aoTnDbfuUdQ1FjvzPOmGrhEyT

2. Mobilizacja bioder:

https://ewf.h1.pl/student/?token=MVNFKDUcviQHfVLUQA8mA3ZKuVYyjPvHG5KXo4Y5EIlE2O5xdd

3. Ćwiczenia w czasie przerwy w nauce:

https://ewf.h1.pl/student/?token=igFmosK6ORTLjeKfaCAtgnbgxmBqwIHca5ZeFucMBDkDtfZCPy

4. Ćwiczenia wzmacniające siłę i elastyczność ciała:

https://ewf.h1.pl/student/?token=tNYZwT6AWVNvzyi3Dc4fHUZLSgEWfTddLzEQYp648xFVRtXLsG

5. Trening obwodowy z obciążeniem własnego ciała:

https://ewf.h1.pl/student/?token=NiRrGnsgIN3Tw2GS1Mjdl70z0yBuy2mElc8qOhKKEVCFM6LQ97

Mamy nadzieję, że wśród zaproponowanych ćwiczeń każdy z Was znajdzie coś dla siebie. Wykonanie chociaż kilku ćwiczeń dziennie wpływa korzystnie na funkcjonowanie organizmu i poprawia samopoczucie.

PAMIĘTAJCIE, ŻE PRZED KAŻDĄ AKTYWNOŚCIĄ FIZYCZNĄ NALEŻY PRZYGOTOWAĆ ORGANIZM DO WYSIŁKU POPRZEZ WYKONANIE ROZGRZEWKI!!!

Na koniec mamy jeszcze dla Was dwie gry:

1.Sportowe koło fortuny:

https://wordwall.net/pl/resource/1848236/sportowe-ko%C5%82o-fortuny-w-domu?ref=embed-image

2. Kostka rubika na sportowo:

https://www.youtube.com/watch?v=Fw6sGA6H-6M

Do udziału w grze zaproście domowników, na pewno miło i aktywnie spędzicie razem czas!

Pozdrawiamy serdecznie!!!

Wychowawcy.

Kategoria:

DRODZY WYCHOWANKOWIE!

Witamy was ponownie. Mamy nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi i czujecie się dobrze. Czekamy z utęsknieniem kiedy znowu spotkamy się w internacie.

Życie przeniosło się w świat wirtualny ale tam też mogą na was czekać jakieś nieprzyjemne sytuacje. Możecie stać się ofiarą przemocy lub sami przypadkiem zrobić komuś przykrość. Dlatego też chcemy w kilku słowach opowiedzieć wam o bezpieczeństwie w sieci.

Cyberprzemoc to seria agresywnych zachowań celowo i regularnie skierowanych przeciwko bezbronnej osobie przy użyciu Internetu albo telefonów komórkowych.

W przeciwieństwie do przemocy fizycznej, cyberprzemoc nie zostawia śladów na ciele i nie widać jej gołym okiem. Osoby, które doświadczyły cyberprzemocy czują się zranione i bardzo przeżywają to, co je spotkało. Pojawiają się u nich nieprzyjemne myśli i uczucia takie jak bezradność, wstyd, upokorzenie, strach a czasem również złość.

1. Formy cyberprzemocy i jak sobie radzić. Zał. 1

2. Film 

https://www.youtube.com/watch?v=XMcr2-Ke3I4

Pozdrawiamy

Wychowawcy internatu

Kategoria:

SERIA DLA MATURZYSTÓW:

METODY NAUKI

W trakcie nauki wykorzystujemy różne metody, które mają na celu ułatwić proces zapamiętywania. Jedną z metod, którą można uznać za bardzo skuteczną technikę kodowania informacji, jest metoda testu zderzeniowego.

Foto 2

Metoda testu zderzeniowego

Metoda testu zderzeniowego polega na praktycznym testowaniu swojej wiedzy. Testy powinny być wykonywane jak najczęściej podczas nauki, ale i w trakcie powtórek. Swoją wiedzę warto sprawdzić jeszcze przed rozpoczęciem nauki. Dzięki temu będzie wiadomo, na co zwrócić uwagę.

Najlepszy jest prosty test

Nie trzeba poświęcać czasu na tworzenie skomplikowanych i rozbudowanych testów. Skuteczniejsze mogą się okazać proste formy sprawdzania wiedzy, np. ogólne pytanie, słowo kluczowe i próba wypisania wszystkiego, co wiemy na dany temat.

Nie warto czytać biernie wielokrotnie tego samego tekstu. Dużo lepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie, ile się pamięta. Rozwiązując test i odnajdując w głowie informacje, można na dłużej zapamiętać materiał, ponieważ wzmacniają się połączenia neuronowe.

Chcąc wzmocnić zapamiętywanie materiału, warto po nauce zrobić sobie test.

Nauka na swoich błędach

Oscar Wilde powiedział, że doświadczenie to nic innego jak nazwa określająca popełnione przez nas błędy. Nauka na błędach może dać rewelacyjne wyniki. Trzeba jednak pamiętać
o tym, że muszą to być nasze błędy. Warto próbować i wyciągać wnioski z pomyłek. Błędy, które skorygujemy, nie utrwalą się w naszej pamięci. Porównywanie niepoprawnych odpowiedzi z właściwymi, daje o wiele lepsze rezultaty niż poświęcenie czasu na kolejne powtórki.

foto 1

Metoda zmiany miejsca

Wiele razy zapewne słyszałeś, że do nauki trzeba przygotować sobie stałe spokojne miejsce. Czy faktycznie ma to przełożenie na osiągane wyniki? Okazuje się, że niekoniecznie.

Foto 3

Metoda zmiany miejsca polega na tym, że – jak oczywiście sama nazwa wskazuje – w trakcie nauki zmieniamy miejsce. Nie oznacza to jednak, że trzeba przenosić się od razu na przykład do innego miasta. Wystarczy drobna zmiana - zmiana pozycji,  nauka raz w jednym pokoju, raz w innym, czasem w parku, a czasem na balkonie.

Zmieniaj okoliczności, w których się uczysz.

Nowe miejsce – nowe skojarzenia

Zmiana miejsca może pozwolić na dodatkowe skojarzenie ze zdobywaną wiedzą. Dzieje się tak, ponieważ zapamiętywane informacje w pewien sposób zahaczają o różnie miejsca, przedmioty. Ucząc się ciągle w tym samym miejscu, nie możemy skorzystać z tej metody.

Dobrym pomysłem jest także powtarzanie materiału w innym miejscu niż to,
w którym się uczyliśmy.

Cisza a koncentracja

Nauka w ciszy nie musi być dobrym rozwiązaniem. Dźwięki mogą być hakami, do których także możemy przytwierdzić informacje, które chcemy zapamiętać.

Badacze spierają się o to, czy cisza sprzyja lepszej koncentracji u wszystkich ludzi. Nie stwierdzono jednoznacznie czy muzyka pomaga, czy przeszkadza w nauce. Warto pamiętać
o tym, że ludzie mają różne preferencje muzyczne. Warto sprawdzić, co najlepiej sprawdzi się w twoim przypadku – cisza czy konkretny gatunek muzyczny.

Metoda majstersztyku

Uczysz się, korzystając tylko z podręcznika lub gotowych notatek? Sprawdź, na czym polega metoda majstersztyku. Dzięki niej twoja nauka może być dużo bardziej efektywna.

Foto 4

Czym jest majstersztyk?

Majstersztyk to mistrzowskie dzieło (np. sztuki lub rzemiosła). Czeladnik, który chciał zostać mistrzem, na koniec nauki musiał wykonać konkretną pracę. Niektórzy czeladnicy pracowali nad swoim dziełem bardzo długo. Zabronione było wykonanie dzieła przez kogoś innego niż sam czeladnik.

Metoda majstersztyku

Metoda majstersztyku polega na przetwarzaniu i przeorganizowaniu posiadanych materiałów w taki sposób, aby stworzyć z tego swój majstersztyk.

Pamiętaj jednak, że nie chodzi o stworzenie pięknego dzieła i poświęcenie wielu dni, tygodni lub miesięcy na sam proces tworzenia. Wystarczy proste, ale kompletne opracowanie przygotowane samodzielnie.

Profesor Daniel L. Schacter z Uniwersytetu Harvarda stwierdził, że zwyczajne kopiowanie notatek nie jest efektywne. Pozwala to jedynie na zdobycie materiałów do nauki. Jednak dopiero kiedy takie notatki przeorganizujemy, to okazuje się, że materiał na dłużej pozostaje w pamięci, bo jest przez nas przetworzony.

Stwórz swój majstersztyk – wskazówki

Nie warto uczyć się suchych faktów z podręczników. Zdecydowanie lepsze efekty daje przygotowanie własnych notatek. Można skorzystać z różnych metod, np. metody walenia. Samodzielne organizowanie i przetwarzanie materiałów w trakcie nauki jest bardzo skuteczne.

Samo podkreślanie i zaznaczanie to może być za mało. Zrób więcej, na przykład:

  • wykorzystaj elementy graficzne: strzałki, rysunki, mapy myśli itp.,
  • stwórz strukturę notatek,
  • uszereguj zagadnienia od najtrudniejszego do najłatwiejszego,
  • jeśli korzystasz z gotowych notatek, dopisz do nich swoje spostrzeżenia,
  • zrób spis zagadnień,
  • stosuj własne oznaczenia,
  • oddzielaj zagadnienia kolorami.

Pamiętaj: jak sobie przygotujesz notatki, tak się nauczysz.

Źródło:

Radosław Kotarski, Włam się do mózgu, s. 102-114

Radosław Kotarski, Włam się do mózgu, s. 144-153

Radosław Kotarski, Włam się do mózgu, s. 172-187

wychowawcy

Kategoria:

Porozumiewanie się polega na słownym lub bezsłownym przesyłaniu informacji i kształtuje relacje między ludźmi. Umiejętności porozumiewania się określają stosunki między ludźmi i wpływają na poczucie własnej wartości. Brak takich umiejętności możeprowadzić do samotności i poczucia bezsilności,  niezadowolenia z pracy i rozczarowań w życiu osobistym. Otwarta komunikacja wzmacnia relacje z ludźmi. Swobodność w porozumiewaniu się pomaga w lepszym poznaniu poglądów innych i wspiera rozwój procesów decyzyjnych.
Komunikacja niewerbalna to zespół niewerbalnych komunikatów nadawanych i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych kanałach jednocześnie.
Często nie doceniamy mocy komunikatu niewerbalnego. Niesłusznie, ponieważ mowa ciała to aż 55% przekazu; dopiero później mamy ton głosu (38%), a na koniec docierają słowa (7%). Porozumiewamy się używając zarówno aparatu mowy, jak i „języka” naszego ciała. Tak pokrótce postawa, mimika, gesty, dystans wobec drugiej osoby lub jego brak – wszystko to jest nośnikiem informacji. O wiele większą rolę w komunikacji społecznej spełniają inne kanały , właśnie te niewerbalne: wokalny np. ton, modulacja głosu, a zwłaszcza wizualny. Co warto podkreślić: ciało „źle kłamie”, dlatego obserwujmy pod tym kątem i siebie, i naszych rozmówców, ponieważ dzięki temu dość szybko, intuicyjnie zaczniemy odczytywać, jaki przekaz wyrażamy sobą my sami, a jaki wyrażają inni. A przede wszystkim zaczniemy dostrzegać spójność między komunikatem werbalnym a niewerbalnym – lub jej brak.
Zainteresowanych odsyłam do strony 

https://www.katarzynapluska.pl/komunikacja-niewerbalna-mimika-gesty-dystans-postawy/">

https://www.katarzynapluska.pl/komunikacja-niewerbalna-mimika-gesty-dystans-postawy/

                
Warto obejrzeć również filmiki na Youtube, np. Pani od komunikacji https://www.youtube.com/watch?v=kRKQGBZ9RyM">

https://www.youtube.com/watch?v=kRKQGBZ9RyM 

a następnie spróbować odczytać przekaz kabaretu "Hrabi" https://www.youtube.com/watch?v=q6N128r_0XI">

https://www.youtube.com/watch?v=q6N128r_0XI

Pozdrawiamy,
Wychowawcy