Internat

Szkolna 1
22-200 Włodawa

informacje

Internat

Kategoria:

Drodzy wychowankowie internatu!

Mamy nadzieję, że jesteście zdrowi i już w najbliższym czasie będziemy mogli wszyscy się spotkać. Od zamknięcia szkół minęło już kilka miesięcy. Przez ten okres musieliście przesiadywać godzinami przy komputerze. Niestety ma to negatywny wpływ na Waszą sprawność i kondycje fizyczną. Chcemy Wam zaproponować ćwiczenia ogólnorozwojowe przeciwdziałające negatywnym skutkom długotrwałego siedzenia przy komputerze oraz ćwiczenia poprawiające ogólną sprawność całego ciała.

Oto kilka zestawów ćwiczeń:

1.Mobilizacja kręgosłupa z wykorzystaniem kanapy:

https://ewf.h1.pl/student/?token=xWJKZRqH060BNk98kDMXOgZY8aoTnDbfuUdQ1FjvzPOmGrhEyT

2. Mobilizacja bioder:

https://ewf.h1.pl/student/?token=MVNFKDUcviQHfVLUQA8mA3ZKuVYyjPvHG5KXo4Y5EIlE2O5xdd

3. Ćwiczenia w czasie przerwy w nauce:

https://ewf.h1.pl/student/?token=igFmosK6ORTLjeKfaCAtgnbgxmBqwIHca5ZeFucMBDkDtfZCPy

4. Ćwiczenia wzmacniające siłę i elastyczność ciała:

https://ewf.h1.pl/student/?token=tNYZwT6AWVNvzyi3Dc4fHUZLSgEWfTddLzEQYp648xFVRtXLsG

5. Trening obwodowy z obciążeniem własnego ciała:

https://ewf.h1.pl/student/?token=NiRrGnsgIN3Tw2GS1Mjdl70z0yBuy2mElc8qOhKKEVCFM6LQ97

Mamy nadzieję, że wśród zaproponowanych ćwiczeń każdy z Was znajdzie coś dla siebie. Wykonanie chociaż kilku ćwiczeń dziennie wpływa korzystnie na funkcjonowanie organizmu i poprawia samopoczucie.

PAMIĘTAJCIE, ŻE PRZED KAŻDĄ AKTYWNOŚCIĄ FIZYCZNĄ NALEŻY PRZYGOTOWAĆ ORGANIZM DO WYSIŁKU POPRZEZ WYKONANIE ROZGRZEWKI!!!

Na koniec mamy jeszcze dla Was dwie gry:

1.Sportowe koło fortuny:

https://wordwall.net/pl/resource/1848236/sportowe-ko%C5%82o-fortuny-w-domu?ref=embed-image

2. Kostka rubika na sportowo:

https://www.youtube.com/watch?v=Fw6sGA6H-6M

Do udziału w grze zaproście domowników, na pewno miło i aktywnie spędzicie razem czas!

Pozdrawiamy serdecznie!!!

Wychowawcy.

Kategoria:

SERIA DLA MATURZYSTÓW:

METODY NAUKI

W trakcie nauki wykorzystujemy różne metody, które mają na celu ułatwić proces zapamiętywania. Jedną z metod, którą można uznać za bardzo skuteczną technikę kodowania informacji, jest metoda testu zderzeniowego.

Foto 2

Metoda testu zderzeniowego

Metoda testu zderzeniowego polega na praktycznym testowaniu swojej wiedzy. Testy powinny być wykonywane jak najczęściej podczas nauki, ale i w trakcie powtórek. Swoją wiedzę warto sprawdzić jeszcze przed rozpoczęciem nauki. Dzięki temu będzie wiadomo, na co zwrócić uwagę.

Najlepszy jest prosty test

Nie trzeba poświęcać czasu na tworzenie skomplikowanych i rozbudowanych testów. Skuteczniejsze mogą się okazać proste formy sprawdzania wiedzy, np. ogólne pytanie, słowo kluczowe i próba wypisania wszystkiego, co wiemy na dany temat.

Nie warto czytać biernie wielokrotnie tego samego tekstu. Dużo lepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie, ile się pamięta. Rozwiązując test i odnajdując w głowie informacje, można na dłużej zapamiętać materiał, ponieważ wzmacniają się połączenia neuronowe.

Chcąc wzmocnić zapamiętywanie materiału, warto po nauce zrobić sobie test.

Nauka na swoich błędach

Oscar Wilde powiedział, że doświadczenie to nic innego jak nazwa określająca popełnione przez nas błędy. Nauka na błędach może dać rewelacyjne wyniki. Trzeba jednak pamiętać
o tym, że muszą to być nasze błędy. Warto próbować i wyciągać wnioski z pomyłek. Błędy, które skorygujemy, nie utrwalą się w naszej pamięci. Porównywanie niepoprawnych odpowiedzi z właściwymi, daje o wiele lepsze rezultaty niż poświęcenie czasu na kolejne powtórki.

foto 1

Metoda zmiany miejsca

Wiele razy zapewne słyszałeś, że do nauki trzeba przygotować sobie stałe spokojne miejsce. Czy faktycznie ma to przełożenie na osiągane wyniki? Okazuje się, że niekoniecznie.

Foto 3

Metoda zmiany miejsca polega na tym, że – jak oczywiście sama nazwa wskazuje – w trakcie nauki zmieniamy miejsce. Nie oznacza to jednak, że trzeba przenosić się od razu na przykład do innego miasta. Wystarczy drobna zmiana - zmiana pozycji,  nauka raz w jednym pokoju, raz w innym, czasem w parku, a czasem na balkonie.

Zmieniaj okoliczności, w których się uczysz.

Nowe miejsce – nowe skojarzenia

Zmiana miejsca może pozwolić na dodatkowe skojarzenie ze zdobywaną wiedzą. Dzieje się tak, ponieważ zapamiętywane informacje w pewien sposób zahaczają o różnie miejsca, przedmioty. Ucząc się ciągle w tym samym miejscu, nie możemy skorzystać z tej metody.

Dobrym pomysłem jest także powtarzanie materiału w innym miejscu niż to,
w którym się uczyliśmy.

Cisza a koncentracja

Nauka w ciszy nie musi być dobrym rozwiązaniem. Dźwięki mogą być hakami, do których także możemy przytwierdzić informacje, które chcemy zapamiętać.

Badacze spierają się o to, czy cisza sprzyja lepszej koncentracji u wszystkich ludzi. Nie stwierdzono jednoznacznie czy muzyka pomaga, czy przeszkadza w nauce. Warto pamiętać
o tym, że ludzie mają różne preferencje muzyczne. Warto sprawdzić, co najlepiej sprawdzi się w twoim przypadku – cisza czy konkretny gatunek muzyczny.

Metoda majstersztyku

Uczysz się, korzystając tylko z podręcznika lub gotowych notatek? Sprawdź, na czym polega metoda majstersztyku. Dzięki niej twoja nauka może być dużo bardziej efektywna.

Foto 4

Czym jest majstersztyk?

Majstersztyk to mistrzowskie dzieło (np. sztuki lub rzemiosła). Czeladnik, który chciał zostać mistrzem, na koniec nauki musiał wykonać konkretną pracę. Niektórzy czeladnicy pracowali nad swoim dziełem bardzo długo. Zabronione było wykonanie dzieła przez kogoś innego niż sam czeladnik.

Metoda majstersztyku

Metoda majstersztyku polega na przetwarzaniu i przeorganizowaniu posiadanych materiałów w taki sposób, aby stworzyć z tego swój majstersztyk.

Pamiętaj jednak, że nie chodzi o stworzenie pięknego dzieła i poświęcenie wielu dni, tygodni lub miesięcy na sam proces tworzenia. Wystarczy proste, ale kompletne opracowanie przygotowane samodzielnie.

Profesor Daniel L. Schacter z Uniwersytetu Harvarda stwierdził, że zwyczajne kopiowanie notatek nie jest efektywne. Pozwala to jedynie na zdobycie materiałów do nauki. Jednak dopiero kiedy takie notatki przeorganizujemy, to okazuje się, że materiał na dłużej pozostaje w pamięci, bo jest przez nas przetworzony.

Stwórz swój majstersztyk – wskazówki

Nie warto uczyć się suchych faktów z podręczników. Zdecydowanie lepsze efekty daje przygotowanie własnych notatek. Można skorzystać z różnych metod, np. metody walenia. Samodzielne organizowanie i przetwarzanie materiałów w trakcie nauki jest bardzo skuteczne.

Samo podkreślanie i zaznaczanie to może być za mało. Zrób więcej, na przykład:

  • wykorzystaj elementy graficzne: strzałki, rysunki, mapy myśli itp.,
  • stwórz strukturę notatek,
  • uszereguj zagadnienia od najtrudniejszego do najłatwiejszego,
  • jeśli korzystasz z gotowych notatek, dopisz do nich swoje spostrzeżenia,
  • zrób spis zagadnień,
  • stosuj własne oznaczenia,
  • oddzielaj zagadnienia kolorami.

Pamiętaj: jak sobie przygotujesz notatki, tak się nauczysz.

Źródło:

Radosław Kotarski, Włam się do mózgu, s. 102-114

Radosław Kotarski, Włam się do mózgu, s. 144-153

Radosław Kotarski, Włam się do mózgu, s. 172-187

wychowawcy

Kategoria:

DRODZY WYCHOWANKOWIE!

Witamy was ponownie. Mamy nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi i czujecie się dobrze. Czekamy z utęsknieniem kiedy znowu spotkamy się w internacie.

Życie przeniosło się w świat wirtualny ale tam też mogą na was czekać jakieś nieprzyjemne sytuacje. Możecie stać się ofiarą przemocy lub sami przypadkiem zrobić komuś przykrość. Dlatego też chcemy w kilku słowach opowiedzieć wam o bezpieczeństwie w sieci.

Cyberprzemoc to seria agresywnych zachowań celowo i regularnie skierowanych przeciwko bezbronnej osobie przy użyciu Internetu albo telefonów komórkowych.

W przeciwieństwie do przemocy fizycznej, cyberprzemoc nie zostawia śladów na ciele i nie widać jej gołym okiem. Osoby, które doświadczyły cyberprzemocy czują się zranione i bardzo przeżywają to, co je spotkało. Pojawiają się u nich nieprzyjemne myśli i uczucia takie jak bezradność, wstyd, upokorzenie, strach a czasem również złość.

1. Formy cyberprzemocy i jak sobie radzić. Zał. 1

2. Film 

https://www.youtube.com/watch?v=XMcr2-Ke3I4

Pozdrawiamy

Wychowawcy internatu

Kategoria:

Świąt Bożego Narodzenia

wypełnionych radością i miłością,

niosących spokój i odpoczynek,

Nowego Roku 2021 - spełniającego wszelkie marzenia,

pełnego optymizmu, wiary, szczęścia,

zdrowia i powodzenia -

Wam Drodzy Wychowankowie i Waszym Rodzinom

życzą

Dyrekcja i wychowawcy Internatu I LO. 

wesolych

 

 

 

 

Kategoria:

Zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych

wypełnionych wiarą i miłością 

płynącą ze Zmartwychwstania Pańskiego

oraz nadzieją na lepsze jutro

Wam Drodzy Wychowankowie i Waszym Rodzinom

życzą

Dyrekcja i wychowawcy Internatu I LO

wielkanoc21internat

Kategoria:

Porozumiewanie się polega na słownym lub bezsłownym przesyłaniu informacji i kształtuje relacje między ludźmi. Umiejętności porozumiewania się określają stosunki między ludźmi i wpływają na poczucie własnej wartości. Brak takich umiejętności możeprowadzić do samotności i poczucia bezsilności,  niezadowolenia z pracy i rozczarowań w życiu osobistym. Otwarta komunikacja wzmacnia relacje z ludźmi. Swobodność w porozumiewaniu się pomaga w lepszym poznaniu poglądów innych i wspiera rozwój procesów decyzyjnych.
Komunikacja niewerbalna to zespół niewerbalnych komunikatów nadawanych i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych kanałach jednocześnie.
Często nie doceniamy mocy komunikatu niewerbalnego. Niesłusznie, ponieważ mowa ciała to aż 55% przekazu; dopiero później mamy ton głosu (38%), a na koniec docierają słowa (7%). Porozumiewamy się używając zarówno aparatu mowy, jak i „języka” naszego ciała. Tak pokrótce postawa, mimika, gesty, dystans wobec drugiej osoby lub jego brak – wszystko to jest nośnikiem informacji. O wiele większą rolę w komunikacji społecznej spełniają inne kanały , właśnie te niewerbalne: wokalny np. ton, modulacja głosu, a zwłaszcza wizualny. Co warto podkreślić: ciało „źle kłamie”, dlatego obserwujmy pod tym kątem i siebie, i naszych rozmówców, ponieważ dzięki temu dość szybko, intuicyjnie zaczniemy odczytywać, jaki przekaz wyrażamy sobą my sami, a jaki wyrażają inni. A przede wszystkim zaczniemy dostrzegać spójność między komunikatem werbalnym a niewerbalnym – lub jej brak.
Zainteresowanych odsyłam do strony 

https://www.katarzynapluska.pl/komunikacja-niewerbalna-mimika-gesty-dystans-postawy/">

https://www.katarzynapluska.pl/komunikacja-niewerbalna-mimika-gesty-dystans-postawy/

                
Warto obejrzeć również filmiki na Youtube, np. Pani od komunikacji https://www.youtube.com/watch?v=kRKQGBZ9RyM">

https://www.youtube.com/watch?v=kRKQGBZ9RyM 

a następnie spróbować odczytać przekaz kabaretu "Hrabi" https://www.youtube.com/watch?v=q6N128r_0XI">

https://www.youtube.com/watch?v=q6N128r_0XI

Pozdrawiamy,
Wychowawcy 

Kategoria:

Drodzy wychowankowie, witamy was ponownie. Mamy nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi, zadowoleni i trochę tęsknicie za internatem. Niedługo przerwa świąteczna i będziecie mogli odpocząć od zdalnej nauki. Sytuacja epidemiologiczna wymusiła na nas wszystkich siedzenie w domu i to głównie przed komputerem, ograniczenia w spotykaniu się z innymi. To był bardzo  intensywny etap w waszym życiu.

rozwój osobowości

Mamy, więc dla was trochę wiedzy i garść ćwiczeń byście mogli popracować nad rozwojem własnej osobowości.

Wychowawcy

Kategoria:

Drodzy wychowankowie internatu, witamy Was serdecznie w kolejnym tygodniu nauki zdalnej. Mamy nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi, uczycie się pilnie, a humory Wam dopisują mimo niesprzyjającej aury na zewnątrz.

 Dzisiaj proponujemy Wam rozwiązywanie zagadek logicznych i łamigłówek zapałkowych, które są świetnym sposobem by miło spędzić wolny czas, odstresować się, a przy okazji zapewnić aktywność szarym komórkom.

Oto kilka przykładów (rozwiązania znajdują się na końcu):

OBRAZEK 11. Wysokość słonecznika

  Hania i Eliza mają w ogrodzie błyskawicznie rosnący słonecznik. Co  tydzień podwaja on swoją wysokość i po 12 tygodniach ma już 12 metrów.

Pytanie: Po ilu tygodniach słonecznik miał 6 metrów wysokości?

 

2. Para skarpetek

  Na strychu suszy się 13 par białych skarpetek i 9 par czarnych skarpetek. Jest tam jednak tak ciemno, że nie widać ich kolorów. Marek chce wziąć ze strychu jedną parę.

Pytanie: Ile pojedynczych skarpetek powinien zabrać, aby mieć pewność, że wśród nich znajdą się dwie w tym samym kolorze?

OBRAZEK 2  3. Dzielimy czekoladę

  Sześciu chłopcom dano woreczek, zawierający sześć batonów czekoladowych. Chłopcy podzielili się w ten sposób, że każdy dostał jeden baton, a jednak na końcu jeden baton pozostał w woreczku. Pytanie:  Jak to się stało?       

OBRAZEK 3

 

4. Przełóż 3 zapałki, aby otrzymać dwa kwadraty:

 zdjęcie 111

 

5. Przełóż 1 zapałkę, aby równanie stało się prawdziwe:

zdjęcie 22

 

ROZWIĄZANIA – ZAŁ.1

Więcej zagadek i układanek znajdziecie pod tymi linkami:

ZAGADKI LOGICZNE – ZAŁ.2

ZAPAŁKOWE ŁAMIGŁÓWKI – ZAŁ.3

 Pozdrawiamy serdecznie i życzymy miłej zabawy.

Wychowawcy.

Kategoria:

 

1

 Każdy z nas chce jak najlepiej funkcjonować, być dobrze odbierany przez innych ludzi każdego dnia, budzić sympatię i szacunek. W osiągnięciu tego celu może nam pomóc  savoir-vivre (wyrażenie to pochodzi z języka francuskiego i znaczy po prostu ”wiedzieć jak żyć”). Savoir-vivre to zbiór zasad dobrego wychowania, znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności, ale również umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych, często trudnych sytuacjach. Reguły te dotyczą praktycznie wszystkich dziedzin naszego życia, począwszy od  zachowania przy stole, ubioru, obycia w towarzystwie, rozmowy telefonicznej, aż po etykietę* w biznesie czy protokół dyplomatyczny.

2

 Zasady te są uwarunkowane kulturowo i potrafią znacząco się od siebie różnić w różnych regionach świata. Trzeba jednak pamiętać, że bez względu na to, w jakim środowisku się znajdziemy, znajomość tych zasad i ich przestrzeganie oznaczają okazywanie szacunku innym.

3

  Oczywiście znamy i stosujemy savoir - vivre na co dzień,  jednak zasady tej sztuki poznajemy przez całe życie, bo wciąż stawia ono przed nami nowe wyzwania. Warto więc często te zasady sobie przypominać i uczyć się nowych.

 Savoir-vivre, czyli kultura na co dzień – sytuacje szkolne

23 zasady dobrego wychowania, które powinieneś znać

25 zasad etykiety, które powinna znać każda dobrze wychowana osoba

4


Bardzo szczegółowo opisane zasady dobrego wychowania  można znaleźć na stronie:  www.savoir-vivre.com.pl.    

 5  6

 „Dobre maniery są kluczem do łatwiejszego życia wśród ludzi”

Tym, którzy wolą coś obejrzeć, polecamy odwiedzić kanał na YouTube https://www.youtube.com/c/wojciechswoclaw/featured, który prowadzi znany popularyzator wiedzy z zakresu savoir-vivre’u, etykiety w biznesie  i dress code’u**, pisarz (zresztą bardzo ciekawa osobistość) - mgr Wojciech S. Wocław.

Oto kilka wybranych odcinków z tego kanału (na zachętę):

 Jak jeść makaron spaghetti?7

 Jak posługiwać się sztućcami?                       

 Co warto wiedzieć o prezentach?

 Łyżeczka do kawy

oraz odcinek o zasadach savoir - vivre’u  podczas zajęć online ( tak, tak - jest coś takiego!!!) -  temat na czasie

Savoir-vivre dla uczniów i studentów. ZAJĘCIA ONLINE

 

Lubiących czytać zapraszamy do biblioteki szkolnej, gdzie czekają na wypożyczenie ciekawe poradniki savoir-vivre m.in. przeznaczony specjalnie dla nastolatków ( jest w nim nawet wzmianka o Włodawie!).

 8  9

 

Użytkownicy internetu wypracowali zasady dotyczące zachowania w sieci, zwane netykietą:

10

Najważniejsze zasady netykiety

Technologiczny savoir-vivre, czyli o zachowaniu w internecie i poza nim

Istnieje nawet 10 przykazań etyki komputerowej:

Nie będziesz używał komputera, aby szkodzić bliźnim.

Nie będziesz przeszkadzał bliźnim w pracy z komputerem.

Nie będziesz grzebał w plikach bliźnich.

Nie będziesz używał komputera do kradzieży.

Nie będziesz używał komputera do składania fałszywych świadectw.

Nie będziesz używał lub kopiował programów, za które nie zapłaciłeś.

Nie będziesz używał zasobów bliźnich bez zezwolenia.

Nie będziesz przywłaszczał sobie własności intelektualnej bliźnich.

Będziesz rozważał społeczne konsekwencje programów, które napiszesz.

Będziesz używał komputera z rozwagą i szacunkiem.

źródło: abc.doktorzy.pl

 

Sformułowano nawet zasady savoir-vivre’u:

- przebywania w lesie:

  8 zasad leśnego savoir-vivre — Lasy Państwowe

 LEŚNY SAVOIR-VIVRE

11

- pobytu na wakacjach

   Dobry ton w górach, czyli jak nie popełnić gafy na wakacjach

                                                                       12

   Plażowy bon-ton***- czyli jak nie popelnić gafy na wakacjach

- podczas jazdy samochodem

 10  drogowych zasad

 13

   Dobre maniery podczas podróży autem

- wręczania i przyjmowania kwiatów

 Jak wręczać i przyjmowac kwiaty?                                

                                                                                        14

 

 

Osobny temat stanowi savoir – vivre w kontaktach z osobami  niepełnosprawnymi. Często nie wiemy, jak zachować się wobec osób np. na wózku inwalidzkim lub niewidomych:

15

Savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych

Savoir- vivre względem osób niepełnosprawnych

Dobre maniery wobec osób z niepełnosprawnością

Jak się zachować wobec osób niepełnosprawnych

 

Najprościej jednak mówiąc, zasady savoir-vivre sprowadzają się do 7 podstawowych zaleceń:

- uśmiech16

- uprzejmość

- życzliwość

- uczciwość                            

- punktualność

- dyskrecja

- prawdomówność

                          Tylko tyle i aż tyle.

 

Na zakończenie, jeśli masz ochotę, sprawdź swoją wiedzę w zakresie savoir-vivre rozwiązując kilka testów i quizów (kliknij w obrazek)

  17

Słowniczek:

 etykieta* – ceremoniał; ustalony i obowiązujący sposób zachowania w pewnych środowiskach.

dress code** – określony sposób ubierania się, adekwatny do danej sytuacji.18

bon-ton*** – nienaganny sposób bycia; dobry ton.

 

 „Uprzejmość to waluta,

   co bogaci nie tego,                  

    kto ją otrzymuje,                      

lecz tego, kto ją rozdaje.”

            Przysłowie perskie.

 

Pozdrawiamy Was bardzo serdecznie.

Wychowawcy internatu.

Kategoria:

Witamy was ponownie. Stęskniliśmy się za Wami. Mamy nadzieję, że Wy też trochę tęsknicie. Dzisiaj również chcemy wspomóc Waszą  edukację oraz dobre samopoczucie. Opowiemy, więc Wam o odżywianiu, które jest ważnym elementem życia i wszystkich procesów zachodzących w organizmie.

Prawidłowe odżywianie się ma podstawowe znaczenie dla naszego zdrowia i samopoczucia. Podczas nauki mózg potrzebuje zwiększonej ilości pewnych substancji odżywczych tak, aby cały czas pracować na odpowiednim poziomie.

Masz trudności z koncentracją, a nauka sprawia ci kłopot, ponadto stale odnosisz wrażenie, że o czymś zapominasz? To pierwsze sygnały, aby zadbać o swoje komórki nerwowe i właściwa pora do rozpoczęcia stosowania odpowiedniej diety dla mózgu. Luki w pamięci oraz trudności w uczeniu się i problemy z koncentracją mogą pojawić się w każdym wieku i utrzymywać się przez dłuższy lub krótszy czas. Ćwiczenia fizyczne, ćwiczenia dla mózgu oraz życie społeczne i aktywność umysłowa niewątpliwie wpływają pozytywnie na naszą pamięć, ale także nasz sposób odżywiania odgrywa poważną rolę w procesie myślenia i zapamiętywania. Co zatem jeść, aby poprawić koncentrację i pozbyć się problemów z pamięcią?

Utrzymanie koncentracji oraz niwelowanie nadmiernego zmęczenia można osiągnąć przy pomocy dobrze skomponowanego jadłospisu. Mamy kilka propozycji dotyczących modyfikacji diety, które wspomogą umysł i proces uczenia się.

1. Dieta ucznia zał.1

2. Dieta na pamięć i koncentrację zał.2

3. Dieta mózgu zał.3

4. Niespodzianka zał.4

Pozdrawiamy serdecznie:

Wychowawcy internatu