PROJEKTY:
PO WER – “Ponadnarodowa mobilność uczniów”, CMI, „Lekcja o Funduszach Europejskich VII”
Ponad granicami
Regulamin rekrutacji uczestników do udziału w przedsięwzięciu
„Ponad granicami – mobilność edukacyjna drogą do rozwoju uczniów i nauczycieli” – pdf REGULAMIN REKRUTACJI Ponad granicami
nr 2024-1-PL01-KA122-SCH-000200342
Od 20.01.25 rusza rekrutacja uczniów i nauczycieli na mobilność do Turcji. Regulamin mobilności jest dostępny na stronie internetowej szkoły. Po formularz zgłoszeniowy należy zgłosić się do koordynatora projektu Katarzyny Grzywaczewskiej.
I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki we Włodawie realizuje przedsięwzięcie pt. „Ponad granicami – mobilność edukacyjna drogą do rozwoju uczniów i nauczycieli” (numer 2024-1-PL01-KA122-SCH-000200342), w okresie 31.12.2024 – 30.12.2025. Przedsięwzięcie to dofinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027. Przedsięwzięcie jest realizowane na zasadach programu Erasmus+, ale dofinansowane jest z projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”, którego beneficjentem jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Dofinansowanie przedsięwzięcia wynosi 205 556,06 zł, w tym 169 624,86 zł ze środków Unii Europejskiej. Projekt jest realizowany we współpracy z turecką firmą Go Up Academy, z siedzibą w Stambule oraz turecką szkołą średnią Prof. Dr. ˙Ibrahim Savaş Anadolu Lisesi także z Stambułu.
Przedsięwzięcie zmierza do poprawy kompetencji uczniów i kadry, którzy wyjadą do Turcji na mobilność grupową oraz kurs międzynarodowy. Nauczyciele (6 osób) poprawią swoje kompetencje zawodowe w zakresie umiejętności zastosowania ICT w nauczaniu. Udział w kursie wpłynie też na poprawę ich umiejętności językowych oraz kompetencji interpersonalnych, możliwych do nabycia dzięki podejmowanym interakcjom w międzynarodowym środowisku kursantów. Przedsięwzięcie zmierza też do poprawy kompetencji kluczowych, językowych, kulturowych, interpersonalnych i międzykulturowych 16 uczestników mobilności grupowej. Uczniowie naszej szkoły będą przez 2 tygodnie pracować z uczniami partnerskiej szkoły tureckiej wypracowując wspólnie folder „Różni a Równi”, który promować będzie m.in. ideę poszanowania innych kultur. Kolejnym celem projektu jest poprawa oferty edukacyjnej szkoły poprzez wdrożenie mobilności dla uczniów i kadry oraz włączenie do planu szkoły metod i narzędzi edukacyjnych opartych na ICT. Mobilności zagraniczne mają też przyczynić się do zwiększenia europejskiego wymiaru szkoły poprzez nawiązanie 2 partnerstw zagranicznych i poprawę wiedzy zespołu projektowego w zakresie realizacji tego typu przedsięwzięć.
W przedsięwzięciu weźmie udział 16 uczniów/uczennic I Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki we Włodawie, oraz 6 nauczycieli – uczestników zagranicznego kursu międzynarodowego. Uczniom towarzyszyć będzie trzech nauczycieli, którzy przyjmą rolę opiekunów. Grupowa mobilność uczniów będzie trwała 2 tygodnie (odbędzie się w okresie 17.11.2025 – 28.11.2025. Kurs będzie miał miejsce w okresie 28.07.2025 – 08.08.2025 r. Zadania w przedsięwzięciu podzielone są między szkołę i partnerów zagranicznych (Go Up Academy oraz szkołę Prof. Dr. ˙Ibrahim Savaş Anadolu Lisesi ze Stambułu ). Partner Go UP Academy odpowiedzialny jest za organizację kursów, pobytu uczestników w Turcji, a także wsparcie kulturowe, mentoring oraz monitoring postępów uczestników i ich ocenę. Szkoła turecka odpowiedzialna jest za wspólne przygotowanie z nami programu mobilności grupowej i wspólne przeprowadzenie zaplanowanych działań dla polskich i tureckich uczniów. Przed mobilnościami odbędzie się wizyta przygotowawcza, podczas której wraz z partnerami dopracujemy założenia programu mobilności grupowej oraz tematykę kursu.
Uczniowie przed wyjazdem przejdą w Polsce intensywne zajęcia przygotowawcze (językowe, kulturowe i pedagogiczne) oraz odbędą się zajęcia mające na celu przygotowanie materiałów edukacyjnych na wyjazd, tj. zagadnień związanych z polską kulturą, informacji o zwyczajach, historii, inscenizacji. Podobnie przygotuje się grupa turecka. W szkole uczestnicy (uczniowie i kadra) zostaną zaproszeni na spotkania informacyjne dot. mobilności, podczas których przekażemy wszelkie niezbędne informacje dot. wyjazdu oraz podpiszemy umowy. Uczestnicy zostaną ubezpieczeni oraz zapewniony im zostanie transport, a podczas pobytu nocleg i wyżywienie oraz program kulturowy.
Realizacja przedsięwzięcia da możliwość rozwoju międzynarodowego wymiaru szkoły, kompetencji uczniów i nauczycieli, a także zespołu realizującego projekt. Oferta szkoły poszerzy się o mobilności zagraniczne nauczycieli i uczniów, przez co stanie się nowoczesną, otwartą na świat i nowe wyzwania placówką.
Udział w projekcie jest bezpłatny. Koszty utrzymania, podróż, ubezpieczenie, kieszonkowe, wycieczki kulturowe, przejazdy lokalne pokryte zostaną z budżetu projektu. Projekt jest dofinansowany ze środków EFS+ w podziale: 82,52% środki europejskie, 17,48 % środki krajowe.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
—————————————————
“Aktywny do kwadratu”
Uczniowie I LO im. T. Kościuszki biorą udział w programie Aktywna szkoła- Aktywny do kwadratu. W ramach programu “Aktywny do kwadratu” mogą uczestniczyć w różnorodnych działaniach sportowych. Program ten to innowacyjna inicjatywa Ministerstwa Sportu i Turystyki, która ma na celu promowanie aktywności fizycznej wśród uczniów oraz rozwijanie ich umiejętności sportowych. Dzięki programowi nauczyciele wychowania fizycznego mają możliwość prowadzić po lekcjach dodatkowe zajęcia sportowe, dostępne dla wszystkich uczniów. Są to zajęcia z piłki nożnej, piłki siatkowej, koszykówki, pływania i ćwiczeń ogólnorozwojowych na siłowni. W ramach programu uczniowie również są zachęcani do udziału w zawodach sportowych, co pozwala im sprawdzić swoje umiejętności i zdobyć doświadczenie. Udział w programie to doskonała okazja do rozwijania pasji sportowych wśród uczniów, tworzenia pozytywnej atmosfery w szkole oraz promowanie zdrowego stylu życia w społeczności lokalnej.
———————————————————
,,Podróże z klasą”
W dniach 7-8 listopada 2024 roku 40 uczniów naszej szkoły wzięło udział w wycieczce edukacyjnej do Warszawy. Koszt wyjazdu został dofinansowany kwotą 19 979 zł z budżetu państwa w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji Narodowej pn. ,,Podróże z klasą”. Celem wyjazdu było rozszerzenie i przeniesienie procesu edukacyjnego na grunt pozaszkolny, poprzez poznawanie historii, tradycji i kultury Polski oraz krajów anglojęzycznych dzięki wizytom w muzeach i teatrze. Wycieczka miała również na celu integrację uczniów, rozwijanie postawy otwartości, współpracy i wzajemnego szacunku. Podczas pobytu w stolicy młodzież zwiedziła Muzeum Historii Żydów Polin, gdzie miała szansę poznać ważne postaci i wydarzenia związane z historią narodu żydowskiego, jego pojawieniem się na ziemiach polskich oraz życiem wśród Polaków. Multimedialne ekspozycje, wystawy, zbudowane z niezwykłą starannością miejsca życia codziennego pomogły uczniom naszej szkoły podążać śladami Żydów aż do współczesności. Ciekawe fakty i historie przybliżone przez przewodników wzbogaciły młodzież o wiedzę, która umożliwiła im zrozumienie wielu zjawisk ze świata polityki, kultury i religii. Kolejnym miejscem, które zwiedzili uczniowie było Stare Miasto z Zamkiem Królewskim, Kolumną Zygmunta III Wazy, pięknymi kamienicami i oczywiście straganami. Spacer po warszawskiej Starówce dotlenił płuca i rozgrzał ciała. Ważnym punktem wycieczki było również obejrzenie pop-rockowego, kameralnego musicalu „TIK, TIK…BUM!” w Teatrze Muzycznym Roma – spektaklu na troje aktorów, napisanego w 1990 r. przez J. Larsona. Była to okazja do udziału w wyjątkowym przedstawieniu, w którym będący na wyciągnięcie ręki aktorzy wchodzili w interakcje z widzami, co dostarczyło wielu uczniom niezapomnianych emocji. Innym z punktów programu wycieczki była wizyta w Muzeum PRL-u, gdzie młodzież została przeniesiona w czasie do okresu, w którym dziećmi byli ich rodzice. Dzięki pełnym pasji opowieściom przewodników, wystawom, na których można było ujrzeć auta, sprzęty domowe, książki, zabawki, produkty codziennego użytku oraz kartki na żywność, dzięki krótkim filmom dokumentalnym, a także fotografiom i plakatom uczniowie mogli poczuć przez czas zwiedzania muzeum klimat ówczesnej Polski. Wycieczka doskonale wpisała się w realizację podstaw programowych, dostarczając uczestnikom nie tylko wiedzy, ale i wielu niecodziennych wrażeń.
Szkoła podejmowała działania informacyjne dotyczące finansowania wycieczki edukacyjnej w ramach Przedsięwzięcia Ministra Edukacji pn. ,,Podróże z klasą”. Informacje wraz z logo przedsięwzięcia były zamieszczane na stronie internetowej naszego liceum na etapie planowania wycieczki oraz po jej zakończeniu.
——————————————————————————————————————————————————————————-
„Pracownia Kompetencji Cyfrowych” w I LO we Włodawie
I liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki we Włodawie otrzymało za udział w konkursie „Pracownia Kompetencji Cyfrowych”, organizowanym przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową, Państwowy Instytut Badawczy -Mobilną Pracownię Komputerową. W skład zestawu MPK wchodzą: 16 szt. laptopów wraz z systemem operacyjnym i oprogramowaniem NetSupport School, szafa do przechowywania laptopów, monitor interaktywny ze stojakiem oraz access point wifi.
Pracę konkursową (treść i grafikę), hasło kampanii w mediach społecznościowych skierowanej do nastolatków nt. Cyberzagrożeń przygotowały: Karolina Wojtal i Paulina Gąsiorowska z klasy 4b.
W czerwcu 2023r., na lekcjach informatyki uczniowie zrealizowali 2. moduł kursu Bezpieczni w sieci. „Cyberzagrożenia. Nie wpadnij w sieć przestępcy”, dostępnego na stronie pracowniakompetencjicyfrowych.pl.
Projekt realizowany był pod opieką p. Monika Paterek-Chojnackiej.
Zwycięzcom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
———————————————————————————————————-
PO WER
Projekt ”Spotkanie z żywą historią – mobilność edukacyjna drogą do rozwoju uczniów” został zrealizowany przez I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki we Włodawie, we współpracy z grecką szkołą. Projekt skierowany był do 20 uczniów klas licealnych, z wyjątkiem uczniów klasy maturalnej. Głównym celem projektu było umożliwienie młodzieży zdobycia kompetencji kluczowych, niezbędnych w społeczeństwie obywatelskim. Projekt dążył do tego, aby młodzież aktywnie uczestniczyła w życiu społecznym, podejmując świadome i autonomiczne działania w przestrzeni publicznej. Realizacja projektu odbyła się poprzez wyjazd mobilności, który pozwolił uczniom lepiej zrozumieć rolę aktywizmu społecznego oraz znaczenie wydarzeń historycznych w kształtowaniu współczesnych stosunków międzynarodowych. Szansa udziału w projekcie pozwoliła uczniom rozwijać wiedzę i umiejętności związane z partycypacją obywatelską, włączaniem się w życie społeczne, wykorzystywaniem prawa wyborczego, przynależnością do partii politycznych, sprawowaniem funkcji publicznych oraz zaangażowaniem w działalność organizacji pozarządowych. Dzięki projektowi, młodzież lepiej poznała swoje możliwości i zrozumiała wartość własnego zaangażowania w życie społeczne. Poprzez aktywny udział w mobilności, uczniowie rozwijali swoje postawy wobec świata, odrzucając nacjonalistyczne upodobania. Projekt przyczynił się do wyrównania szans uczniów w zdobywaniu kwalifikacji niezbędnych do życia we współczesnym świecie. Projekt ”Spotkanie z żywą historią – mobilność edukacyjna drogą do rozwoju uczniów” miał na celu kształtowanie obywatelskiego charakteru społeczeństwa poprzez zaangażowanie młodzieży w aktywną działalność społeczną i poznawanie kluczowych wydarzeń historycznych.
——————————————————————————————————————————————————–
„Lekcja o Funduszach Europejskich VII”
Nasza szkoła przystąpiła do projektu „Lekcja o Funduszach Europejskich VII”, której organizatorem jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
Tegoroczna edycja projektu poświęcona jest zagadnieniom rozwoju lokalnego. Uczniowie poprzez grę planszową i materiały edukacyjne zrozumieją czym jest zaangażowanie mieszkańców w rozwój miejscowości i skąd brać środki na finansowanie pomysłów, które zmieniają lokalną przestrzeń. Zapoznają się również z wieloma zagadnieniami dotyczącymi Funduszy Europejskich. Dowiedzą się także o dedykowanym wsparciu, jakim zostanie objęty makroregion w latach 2021-2027, tj. o nowym programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Idea akcji opiera się na szczegółowo zaprojektowanych scenariuszach zajęć i materiałach dydaktycznych. Nasza placówka otrzymała pakiet materiałów dydaktycznych: broszury, upominki dla uczniów, gry planszowe, a także konspekt lekcji, na podstawie których przeprowadzone zostaną ciekawe i niekonwencjonalne zajęcia.
Po zrealizowanych lekcjach, nauczyciele wraz z uczniami będą mogli wziąć udział w konkursie pn. „PROJEKT: SZKOŁA!” i zgłosić swój pomysł na nowe inwestycje w lokalnej przestrzeni. Dla autorów najciekawszych prac, organizatorzy przewidzieli wartościowe nagrody, które będą wspierać edukację w szkołach.
Więcej informacji o projekcie: www.polskawschodnia.gov.pl/lekcja
————————————————————————————————————————————————–
„Centrum Mistrzostwa Informatycznego”
Przez dwa lata, w roku szkolnym 2020/2021 i 2021/2022, I LO uczestniczyło w 2 i 3 edycji projektu Centrum Mistrzostwa Informatycznego. Otrzymaliśmy grant finansowy na realizację celów projektu. Patronem projektu był MEN, NASK, MC, partnerami uczelnie techniczne Politechnika Łódzka, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Gdańska, Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska. Nasza szkoła bezpośrednio podlegała pod Politechnikę Warszawską.
Młodzież uzdolniona informatycznie miała możliwość nauki tworzenia algorytmów, doskonalenia pisania programów w języku C++, programowania robotów oraz sprawdzenia swoich umiejętności w zawodach algorytmicznych i wielu konkursach m. in. III Ogólnopolskich Zawodach Algorytmicznych, IX Ogólnopolskim Konkursiem Informatyczny dla szkół ponadpodstawowych „InfoSukces”, Ogólnopolskim Konkursie „Geniallne Miejsca na mapie”. W ramach zajęć kóła infomatycznego.
————————————————————————————————————————————————-
Projekt “Ponadnarodowa mobilność uczniów”
Celem projektu realizowanego przez I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki we Włodawie był rozwój kompetencji ´kluczowych uczniów, w szczególności: kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się, kompetencje obywatelskie oraz kompetencje w zakresie wielojęzyczności. ´
Uczniowie podczas mobilności zdobyli wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń historycznych mających wpływ na obecne ´stosunki międzynarodowe oraz przyczyniających się do procesu integracji europejskiej. Zajęcia oscylowały wokół pojęć demokracji, sprawiedliwości, równości, obywatelstwa i praw obywatelskich.
Partnerem projektu była litewska szkoła Juodsiliai Silas Gymnasium. W projekcie wzięło udział 40 uczniów uczących się w naszej szkole w klasach I, II, którzy w podziale na dwie 20-osobowe grupy, wspólnie z opiekunami wyjechali na 10-dniową mobilność do Wilna.
Katarzyna Grzywaczewska, szkolny koordynator projektu
W dniach 20 – 29 września wzięliśmy udział w wyjeździe edukacyjnym w ramach projektu. Spędziliśmy dziesięć pełnych wrażeń dni na zwiedzaniu zabytkowych (i tych bardziej nowoczesnych) dzielnic Wilna. Zatrzymani na czas projektu w trzygwiazdkowym hotelu Panorama, przez pierwszy tydzień uczęszczaliśmy do położonej na obrzeżach miasta szkoły – Juodsiliu “Silo” Gimnazijai. A oto jak przebiegała nasza wycieczka…
Przez prawie cały czas trwania projektu braliśmy udział w zajęciach prowadzonych przez “Silo”. Zostaliśmy ciepło przywitani przez władze szkoły oraz przygotowaną na nasz przyjazd orkiestrę szkolną, której koncertu z przyjemnością wysłuchaliśmy. Do każdej grupy przypisani zostali wybrani przez szkołę uczniowie – dziewczyny, z którymi mieliśmy zajęcia, okazały się bardzo sympatyczne, dzięki czemu panowała na nich bardzo wesoła i zabawna atmosfera.
Nie brakowało jednak prawdziwych wrażeń – mieliśmy okazję uczestniczyć w dość szalonych zajęciach muzyczno – tanecznych oraz gry na tradycyjnych litewskich instrumentach. Każdy z obecnych prędzej czy później został nimi oczarowany. Sztuka nie bierze jeńców! 🙂
Z kolei w sali biologicznej oglądaliśmy projekcje filmów 2.5D w specjalnie do tego przeznaczonych okularach, które różniły się znacznie od tych typowo kinowych. Szczerze mówiąc, wyglądaliśmy jak urwani z cyberpunkowej metropolii.
Rozegraliśmy również mecz siatkówki w sali gimnastycznej. Punkty wyświetlano na profesjonalnej tablicy wyników, niczym prosto z meczy transmitowanych w telewizji! Na tej samej sali graliśmy wspólnie także w koszykówkę.
Zorganizowano dla nas nawet zajęcia z robotyki! Budowaliśmy mini-pojazdy z klocków lego i odbywaliśmy mordercze bitwy na podłodze. O ile nasze konstrukcje nie rozpadły się wcześniej…
Poza szkołą mieliśmy okazję podziwiać zabytki Starego Miasta z Ostrą Bramą na czele. Nie wspominając już o zwiedzeniu tak wielu tamtejszych kościołów i cerkwi, między innymi kościoła św. Anny, Świętego Ducha, św. Kazimierza i św. Jana, na archikatedrze św. Stanisława kończąc.
Wzięliśmy również udział w miejskiej grze terenowej z użyciem mapy. Szukaliśmy w okolicy konkretnych punktów, przy których robiliśmy wspólne zdjęcia. Wciąż pamiętam perypetie związane z poszukiwaniami obu pomników Mickiewicza… Ha, ha!
Lecz nie ograniczyliśmy się tylko do zwiedzania Wilna. Odwiedziliśmy między innymi zamek w Trokach (stojący pośrodku jeziora!) oraz osadzoną tam karaimską wioskę. Zagościliśmy także w oddalonym o wiele kilometrów Kownie. A nawet stanęliśmy na szczycie Baszty Giedymina i dziewiętnastym piętrze Wieży Telewizyjnej.
A gdy dzień się kończył, zatrzymywaliśmy się na chwilę w restauracji Sakwa, gdzie zajadaliśmy się pysznymi potrawami tradycyjnej kuchni litewskiej i omawialiśmy wszystkie wrażenia, które przeżyliśmy danego dnia. Potem mieliśmy czas wolny: mogliśmy chodzić do sklepów, spacerować, odwiedzać księgarnie… no i był jeszcze McDonald. A to przecież niezwykle ważne! 😀
Kamil Małachowicz z kl. III A3
